fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Dubbele hark Former 920C mét Isobus is een hightech Fendt

De Former 920C met een harkbreedte van 8 tot maximaal 9,20 meter is een interessant nieuw type dubbele hark in Nederland. Want Fendt had niet eerder een volwaardige 9 meter hark in het assortiment. Bovendien is de 920C een interessant model in de nieuwe C-serie, omdat je bij deze machine vrij kunt kiezen tussen standaard of de duurdere Pro met Isobus. – Foto’s: Matthijs Verhagen

Machinefabrikant Fendt komt met een nieuwe serie dubbele harken. Deze Former C-serie varieert qua werkbreedtes van 6,90 tot 10 meter. Met het model Former 920C heeft Fendt voor het eerst een volwaardige 9 meter-hark die opklapt onder de 4 meter. Als optie is deze hark met Isobus-bediening te koop, wat uniek is voor een twee-elements hark. Een impressie.

Trekkerfabrikanten die zich op machines storten, daar zijn genoeg mislukkingen van bekend. Fendt wil niet in die rij belanden en investeert volop in de doorontwikkeling van de eigen hooibouwlijn. Moederbedrijf Agco bouwt de Fendt-maaiers, schudders en harken in de voormalige Fella-fabriek in het Duitse Feucht die in 2011 is overgenomen. Het begon met het leveren van in Fendt-kleuren gespoten Fella-machines. De topmannen van nu betwisten of dat achteraf gezien wel zo slim was. Het is in elk geval niet voldoende voor succes op de lange termijn.

Former C-serie in 2025 op de markt

Daarom pakt Fendt nu meer regie. Sinds kort valt de hooibouwfabriek onder directe aansturing van de Fendt-hoofdvestiging (en tevens trekkerfabriek) even verderop, in Marktoberdorf. Een mooie integratie van de werktuigaansturing in de Fendt One-trekkerbediening via Isobus en TIM is één van de punten waarmee Fendt het verschil wil maken met de overvloedige concurrentie in dit segment. Bij laatstgenoemde techniek stuurt het werktuig de trekker aan.

Ook komen er nieuwe, meer zelfontwikkelde machines aan. Een nieuwe triplemaaier was al te zien op de Agritechnica, en onlangs zag TREKKER de nieuwe lijn Former C dubbele harken in Duitsland in actie. De machines komen in seizoen 2025 op de markt. De bediening verloopt, indien gewenst, volledig via Isobus. Dat is opmerkelijk voor een tweerotorhark. Het opent ook voor deze boerenmachines de weg naar het verregaand automatiseren van veel functies. Daarop zet Fendt breed in.

Via TIM kan de trekker de frontmaaier een beetje sideshiften op basis van de stuurhoek, zodat de vlindermaaier achterop niet streept. Ook de Rotana-perswikkelcombinatie kan voortaan zélf de trekker stilzetten zodra de perskamer vol is, en weer gaan rijden als de baal op de wikkeltafel ligt. Op zich bestaande techniek. Maar kort samengevat wil Fendt klanten bij de hooibouwmachines hetzelfde hightech-gevoel geven als bij de trekkers.

Met de nieuwe Former C-serie van dubbele harken met middenafleg, trekt Fendt veel techniek van zijn vierrotorharken door naar deze kleinere modellen tot 10 meter werkbreedte. De vernieuwde ophanging in combinatie met een zeswielig onderstel maakt een stabiele indruk bij in- en uitheffen.
Met de nieuwe Former C-serie van dubbele harken met middenafleg, trekt Fendt veel techniek van zijn vierrotorharken door naar deze kleinere modellen tot 10 meter werkbreedte. De vernieuwde ophanging in combinatie met een zeswielig onderstel maakt een stabiele indruk bij in- en uitheffen.

Vier types Former C-serie harken met dubbele rotor

De Former C-serie harken met dubbele rotor bestaat uit vier types: de Former 760C, 860C, 920C en 1000C. De typenummering geeft de maximale werkbreedte in centimeters aan. Het instapmodel is de Former 760C, enkel leverbaar zonder Isobus.

De middelste twee types kun je optioneel als Pro-versie bestellen, mét Isobus en zeswielig onderstel onder de rotoren. De meerprijs bedraagt circa € 6.000. Het topmodel, de 1000C, is altijd als Pro uitgevoerd.

Veel mogelijkheden met Isobus

Fendt heeft de Isobus-bediening geoptimaliseerd voor de eigen Fendt One-bediening. De bediening is dan volledig in het trekkerdisplay en de rijhendel geïntegreerd. Grafisch kan dat nog wel wat mooier.

Functioneren doet het zeker: werkbreedte, zwadbreedte, harkdiepte zijn met een druk op de knop te verstellen, in- en uitklappen gaat ook met één keer drukken, en instellingen van zwadbreedte en harkdiepte kun je opslaan. Ook individueel uitheffen van de rotoren is met Isobus standaard mogelijk, evenals integratie met de trekker-gps voor automatisch uitheffen tot een instelbare hoogte op de kopakkers of bij gerende percelen (sectiecontrole). Zo’n bediening is in de markt tot nog toe gebruikelijker op vierrotor-harken. Fendt trekt dat nu als één van de eerste fabrikanten door naar de dubbele harken.

Verder heb je de mogelijkheid om de harkdiepte automatisch aan te passen aan de rijsnelheid. Het doel is tweeledig. Bij een hogere rijsnelheid harkt de machine automatisch iets dieper om verliezen te voorkomen én meer capaciteit te halen in een zware snede. Op een lage snelheid harkt de machine ondieper om minder ruw as in het zwad te krijgen. Dat gaat niet traploos, maar in twee instelbare stappen. Komen de theoretische voordelen er in de praktijk uit, en is het mechanisme bestand tegen deze continue verstelling? De tijd zal het leren. Handig: sta je stil, dan heffen de elementen automatisch uit. Een onervaren bestuurder kan dus bijna niets meer fout doen.

Waar kun je als full-liner het verschil maken? Niet door simpele machines anoniem in de massa weg te zetten, wél door je eigen trekkers en eigen werktuigen maximaal op elkaar af te stemmen qua bediening. Fendt nam de One-bediening als uitgangspunt. Communicatie gaat via Isobus. Grafisch mag het best wat fraaier.
Waar kun je als full-liner het verschil maken? Niet door simpele machines anoniem in de massa weg te zetten, wél door je eigen trekkers en eigen werktuigen maximaal op elkaar af te stemmen qua bediening. Fendt nam de One-bediening als uitgangspunt. Communicatie gaat via Isobus. Grafisch mag het best wat fraaier.

Aangepast frame

Fendt bouwde een ander frame voor de harken. Dat werkt nog steeds met de bekende stuurstang die binnendoor door het kokerchassis loopt om het wielstel te sturen. Een nieuwe kunststof kap herbergt de hydrauliekventielen. Beide zaken opgeteld, geeft het een opgeruimde aanblik. Vooral de parallellogrammen waar de rotoren aan hangen, gingen op de schop.

Het rotorhuis bleef ongewijzigd. Wel kiest Fendt voortaan altijd voor de gelagerde versie, tot nu waren er ook varianten met kunststof glijbussen. De curvebaan is eenvoudig verstelbaar, zodat de tanden, indien gewenst, eerder omhoog bewegen wanneer je bijvoorbeeld een dik zwad hooi harkt. De rotoren met ieder veertien tandarmen steunen op een zeswielig onderstel.

De 9 meter brede Fendt Former 920C blijft onder de 4 meter transporthoogte zonder tandarmen af te nemen. Het topmodel is iets hoger en enkel in de Pro-uitvoering te koop.
De 9 meter brede Fendt Former 920C blijft onder de 4 meter transporthoogte zonder tandarmen af te nemen. Het topmodel is iets hoger en enkel in de Pro-uitvoering te koop.

Eerste volwaardige 9 meter hark

Dankzij de gewijzigde ophanging van de rotoren kunnen deze in de transportstand verder zakken dan voorheen. Fendt maakt hiertoe nu gebruik van driedelige tussenassen voor de rotoraandrijving.

De Former 920C met een harkbreedte van 8 meter tot maximaal 9,20 meter is een interessant nieuw type dubbele hark in Nederland. Want Fendt had niet eerder een volwaardige 9 meter hark in het assortiment. Bovendien blijft de Former 920 opgeklapt onder de 4 meter transporthoogte zonder dat je tandarmen af hoeft te nemen. Dat is een belangrijke eis van veel kopers in dit segment, zéker in Nederland waar we vaak wisselen van perceel naar perceel. Met de nieuwe lijn doet Fendt in de basis mee, wel of geen Isobus is aan de koper.

Auteur: Matthijs Verhagen

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Krampe toont compacte afschuifwagen Rambody 680

De compacte afschuifwagen Rambody 680 heeft een inhoud van 32 kuub en is volgens Krampe goedkoper in onderhoud en aanschaf.
Afbeelding artikel

Stolpen breidt serie opraapwagens uit met kleiner model 8.22

In 2025 levert de Duitse machinefabrikant Stolpen een kleiner model opraapwagen: de 8.22. Deze heeft een laag eigengewicht van 2.300 kg.
Afbeelding artikel

Breed harken met dubbele hark Samasz Z2-960

De Z2-960 dubbele hark van de Poolse machinefabrikant Samasz harkt 9,6 meter bij elkaar. Een impressie.