fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Geruisloos ploegen met 160 pk elektrische Seederal-trekker

Volgens de Franse start-up Seederal heeft zijn e-trekker een vermogen van 160 pk en een grote actieradius. TREKKER reed mee met het prototype van de elektrische Seederal-trekker tijdens een ploegsessie in Bretagne (Fr.). – Foto’s en video: Maxence Guillaumot

Een elektrische trekker met een vermogen van 160 pk en een grote actieradius. Dat is de belofte die de Franse start-up Seederal doet met de productieversie die het bedrijf in 2026 wil onthullen. TREKKER reed met het prototype mee voor een ploegsessie in Bretagne (Fr.), de bakermat van deze opmerkelijk stille en taaie trekker.

Enkele maanden geleden onthulde start-up Seederal zijn prototype van een elektrische trekker. Sindsdien haalde het bedrijf al € 11 miljoen op om een team samen te stellen om de serietrekker te ontwikkelen. TREKKER nam een kijkje in Frankrijk voor een eerste indruk van deze geëlektrificeerde testtrekker.

Productieserie gaat er anders uitzien

Met het huidige prototype wil Seederal met beperkte middelen het potentieel aantonen van een elektrisch aangedreven trekker. Mede hierom is de testversie gebaseerd op een JCB-trekker. Het hoofdframe daarvan leende zich ideaal voor het ontwikkelen van een prototype, vertelt Arthur Rivoal, CEO van Seederal. Hij bevestigt dat de hierna volgende serietrekker ‘een meer conventionele constructie zal krijgen met een kortere wielbasis’.

Lees verder onder de foto’s en video

Arthur Rivoal, CEO van start-up Seederal, demonstreert het prototype van zijn elektrische Seeceral-trekker. Deze is gebaseerd op een JCB-trekker.
Arthur Rivoal, CEO van start-up Seederal, demonstreert het prototype van zijn elektrische Seeceral-trekker. Deze is gebaseerd op een JCB-trekker.

De eerste productietrekkers, die het bedrijf in 2026 wil onthullen, krijgen al de definitieve kenmerken en het uiterlijk. De eerste prototypes van deze nieuwe versie blijven vooralsnog in de regio Bretagne of in elk geval in Frankrijk, om de elektrische trekker verder te ontwikkelen en te verbeteren vóór de productie van een eerste pre-commerciële serie.

Net als het eerste prototype zal de trekker werken met één motor voor elke functie: eentje voor de aftakas, en voor hydrauliek, en enkele voor tractie. De volgende versie ontwerpt Seederal zonder versnellingsbak, maar verder met een constructie zoals gebruikelijk bij een conventionele trekker met een gewicht van naar verwachting rond 8 ton. De machine krijgt aan de voorzijde banden in de maat 28 inch, achter komen banden van 38 inch. Dat moet een goede stabiliteit en grip garanderen.

In de opvolger van het huidige prototype komen voor landbouwgebruik ontwikkelde accu’s met tot 8 uur bedrijfstijd. Ook komt er een optie om van accupakket te wisselen, zodat de elektrische Seederal-trekker door kan werken en niet met ‘dood gewicht’ in de neus aan de lader staat.
In de opvolger van het huidige prototype komen voor landbouwgebruik ontwikkelde accu’s met tot 8 uur bedrijfstijd. Ook komt er een optie om van accupakket te wisselen, zodat de elektrische Seederal-trekker door kan werken en niet met ‘dood gewicht’ in de neus aan de lader staat.

Brandstofbesparing rond € 10.000 per jaar

Arthur Rivoal kan nog geen precieze prijs noemen voor de trekker. De elektrische Seederal zal in aanschaf wel prijziger zijn dan een traditionele dieseltrekker. De fabrikant verwacht echter dat het prijsverschil in de komende jaren wordt gecompenseerd door brandstofbesparingen, omdat een elektrische aandrijving veel efficiënter is vergeleken met een dieselmotor.

Het doel is dat de totale gebruikskosten van de trekker lager uitkomen dan die van conventionele trekkers. “Tot nog toe schatten we dat de brandstofbesparing over een jaar ongeveer € 10.000/jaar zou kunnen zijn, op basis van een gangbaar verbruik van 20 liter diesel per uur bij 500 draaiuren per jaar”, zegt Rivoal.

Uitwisselbaar accupakket in de neus

Bij de constructie van het huidige prototype was het Seederal-team beperkt tot het maken van iets nieuws uit iets bestaands, met een beperkt budget. Dit eerste prototype heeft daarom nog een accu met een range van anderhalf tot twee uur met een vijfscharige ploeg erachter.

De volgende versie, die in 2026 wordt verwacht, zal over speciaal voor de landbouw ontwikkelde accu’s beschikken die de energievoorraad per oplaadbeurt verviervoudigen, goed voor 6 tot 8 uur ploegtijd. Daarnaast krijgt deze opvolger de mogelijkheid om accu’s te wisselen. Dat voorkomt tevens onnodig ‘dood gewicht’ aan de voorkant van de trekker, je kunt de actieradius vergroten met deze plug-in capaciteit. Om de actieradius te vergroten door de oplaadtijd te verbeteren, voegt het team ook een DC-snellader toe. Doel is om het volledige accupakket in 2 uur op te kunnen laden.

Zoals Rivoal het uitlegt, is het idee bij Seederal dat de elektrische trekker ‘90% van het werk op de boerderij aan moet kunnen’. Volgens hem bewijst het huidige prototype al dat het de meeste taken kan uitvoeren. “De uiteindelijke versie zal erop gericht zijn om deze efficiëntie te maximaliseren en tegelijkertijd de operationele en milieukosten te minimaliseren.”

De trekker aan het werk met een vijfscharige ploeg. Met de huidige bouw kan hij 1,5 tot 2 uur vooruit op een acculading. De opvolger moet vier keer zo lang door kunnen werken.
De trekker aan het werk met een vijfscharige ploeg. Met de huidige bouw kan hij 1,5 tot 2 uur vooruit op een acculading. De opvolger moet vier keer zo lang door kunnen werken.

Rijden in stilte

Rijcomfort is een ander belangrijk voordeel. De elektrische Seederal-trekker is stil, je hoort zelfs vogels tijdens het werk. Ook biedt de machine een soepelere rijervaring. Natuurlijk is nog niet alles perfect, want dit is een prototype. Er zijn nog wat geluiden, zoals tijdens het opladen, maar dat is niets vergeleken met het geluid van een conventionele trekker.

Op de dag van ons bezoek was ook een Fendt 720 naast ons aan het ploegen met een zevenschaar. Indrukwekkend hoe lawaaierig die was in vergelijking met de elektrische trekker.

Lees verder onder de video

Eigen cabine-ervaring ontwikkelen

Een van de belangrijkste voordelen van elektrische aandrijving is de grotere flexibiliteit van het gaspedaal. De gevoeligheid daarvan kan worden aangepast aan de operationele behoefte. Deze flexibiliteit kan een betere controle over de machine bieden en verbetert het rijcomfort.

Hoewel de huidige machine nog in de prototypefase zit, is het Seederal-team vastbesloten om een eigen cabine-ervaring te ontwikkelen. De inspanningen zijn erop gericht om de ergonomie en het comfort voor de bestuurder te optimaliseren en ervoor te zorgen dat elk aspect van de elektrische Seederal-trekker voldoet aan de hoogste huidige normen en gebruiksvriendelijkheid.

Auteur: Maxence Guillaumot

Lees meer artikelen over elektrische machines op Trekkeronline

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

4% meer trekkers verkocht tot en met september 2024

Tot en met september 2024 zijn in totaal 1.762 nieuwe trekkers verkocht in Nederland. Dat is 4% meer dan in dezelfde...
Afbeelding artikel

Kubota werkt aan cvt voor smalspoortrekkers en series M5 en M6

Kubota werkt aan een traploze transmissie in de M5N-smalspoortrekkers. Op termijn komt cvt ook in trekkerseries M5 en M6.
Afbeelding artikel

John Deere geeft Amerikaanse 7R-serie een update

John Deere past de 7R-serie aan. Vanaf modeljaar 2025 zijn er grote voorwielen mogelijk, is-ie voorzien van Gen5-beeldschermen, dikkere stuurcilinders en...