fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Compacttrekker TYM T78 prima geschikt voor eenvoudige klus

De Zuid-Koreaanse compacttrekker Tym T78 is een doorontwikkelde T754. TREKKER maakt een proefrit. - Foto's: Martijn Knuivers

De Zuid-Koreaanse machinefabrikant TYM stelde op de Franse mechanisatiebeurs Sima in november de nieuwe T78 en T130 voor. TREKKER maakte bij de Duitse TYM-importeur een proefrit met de T78 en bekeek prototype T130 eens goed van dichtbij. Een impressie.

Trekkerfabrikant TYM (Tong Yang Moolsan) is gespecialiseerd in compacttrekkers van 19 tot 55 pk. In het utility-segment, zeg maar de compacte landbouwtrekker, had TYM tot voor kort drie modellen: de T654 van 67 pk, de T754 van 74 pk en de T1104 van 111 pk.

De TYM T78 volgt de T754 op en de T130 is een nieuw topmodel boven de T1104. De T78 is vanaf februari in Europa leverbaar. De T130 wordt na het eerste kwartaal van 2023 geleverd in de Verenigde Staten. Europa moet wachten tot eind 2023.

Na vakbeurs Sima 2022 werden beide trekkers bij de Duitse TYM-importeur in Haltern am See gestald, enkele tientallen kilometers over de grens bij Winterswijk (Gld.). TREKKER kon daar direct na de beurs proefrijden met de TYM T78 in Zuid-Korea-uitvoering.

Proefrit met TYM T78 in Zuid-Koreaanse uitvoering

De fabrikant stond erop dat de trekkers op de Sima-stand in puur Zuid-Koreaanse uitvoering werden geshowd, dus zonder Europese aanbouwonderdelen. De Zuid-Koreaanse uitvoering houdt in: (te) kleine, smalle, stugge diagonaalbanden (voor 11,2×24, achter 16,9×30), geen spatborden voor en een mechanisch geveerde stoel.

De Duitse TYM-importeur had na de beurs nog geen gelegenheid om de Sima-TYM te ‘verwesteren’ door grotere radiaalbanden en spatborden te monteren en de stugge, mechanisch geveerde stoel te verwisselen voor een comfortabele luchtgeveerde variant. Tijdens de proefrit werden oneffenheden in het wegdek dus nog vrij goed doorgegeven aan de bestuurder. Een Europese TYM zal comfortabeler zijn.

TYM T78 opvolger van T754

De TYM T78 is een doorontwikkelde T754. Belangrijkste wijziging onder de kap is dat de Deutz-motor voortaan aan emissie-eis Fase V voldoet. Dat lukt met een partikelfilter. Kleinere verbeteringen zijn verder: voortaan standaard led-werklampen voor en achter op de cabinerand en in de grill, elektronisch motortoerentalgeheugen en een dashboard dat meedraait bij het verstellen van het stuur. Verder twee geinige gadgets links op het spatbord: een draadloos oplaadpunt voor je mobiel en een bekerhouder die drankjes kan verwarmen of koelen.

Ook het uiterlijk is aangepakt. De trekker kreeg een nieuw ontworpen motorkap. Hij kijkt als een tijger agressief de wereld in, met werklampen hoog in de grille die aan zijkant weglopen van de neus. Ook het logo op de grille is verlicht. Het geheel is wel wat aan de forse kant voor het formaat trekker. De brede motorkap ontneemt een beetje zicht op de ruimte tussen de voorwielen.

Krappe cabine, wel voldoende beenruimte

Wat wel gelijk opvalt als we neerploffen in de stoel, is de krappe cabine. Binnenin is deze hooguit 1 meter breed. Gevolg: links, rechts en achter de stoel zonder armleuningen geen opbergmogelijkheden voor spulletjes.

Beenruimte is er wel genoeg, een chauffeur met een lengte van 1,83 meter kan gerieflijk zitten. Het stuur is draaibaar, maar niet in hoogte verstelbaar. Het had een fractie hoger mogen staan.

Tekst gaat verder onder de foto

Hendels en knoppen zijn netjes rechts op het dashboard gegroepeerd. De cabine van compacttrekker Tym T78 is smal; dus geen armleuningen en geen ruimte tussen stoel en dashboard.

Hendels en knoppen zijn netjes rechts op het dashboard gegroepeerd. De cabine van compacttrekker Tym T78 is smal; dus geen armleuningen en geen ruimte tussen stoel en dashboard.

Omkeershuttle werkt vrij abrupt

De eenvoudige transmissie heeft vier versnellingen, drie groepen en een omkeershuttle. Een kruipgroep brengt het totaal op 16 vooruit en 16 achteruit. De snelheidsrange ligt tussen 0,4 en 40 km/u, met vijf versnellingen in het werkgebied variërend van 4 tot 15 km/u. In de eerste versnelling drukt de hendel tegen het rechterbeen. De omkeershuttle werkt vrij abrupt. Waarschijnlijk moet dat in dit showexemplaar nog worden gekalibreerd.

Volgens de fabrieksopgave bedraagt de draaicirkel binnenwerks slechts 3,65 meter. We hebben het niet nagemeten, maar ervaren wel dat de trekker erg scherp stuurt, mede dankzij de portaal-as. De trekker heeft standaard de twee aftakastoerentallen 540 en 540eco. Aftakastoerentallen 540 en 1000 zijn optioneel. Keuzehendel zit links van de stoel en in- en uitschakelen zit rechts op het dashboard via een draaidrukknop. Dat werkt prima.

Bijzondere automatiek

Qua bediening geen verrassingen. Alle hendels en knoppen zitten waar je ze verwacht. De diepte-instelling van de hef gaat met een handpalmschuif, zoals ook in oudere John Deere-types. De overige instelknopjes zitten onder een doorzichtig dekseltje op het rechterspatbord. Daar ook twee folietoetsen voor bijzondere automatiek: ‘Turn up’ en ‘Back up’. Bij Turn up heft de trekker automatisch het werktuig bij een stuuruitslag van meer dan 20 graden, en laat het weer zakken bij rechtuit sturen. Bij Back up heft de trekker het werktuig automatisch bij achteruit rijden en laat het weer zakken bij vooruit rijden.

Nieuw op de T78 is motortoerentalgeheugen. Op zich luxe, in deze pk-klasse is dat veelal niet standaard. Toerental vastzetten door de knop drie seconden in te drukken, verhogen en verlagen met een plus-en-minknop. Het ingestelde toerental wordt overigens niet digitaal weergegeven op het dashboard.

Gezien de rijke automatiek verbaast het dan weer dat je het differentieel niet vastzet met een knopje (eventueel met automatiek), maar ouderwets door een hakpedaaltje op de cabinevloer in te trappen. Ook de knipperlicht/lichtschakelaar op het dashboard doet nogal jaren 80 aan.

Eenvoudige TYM T78 vooral voor veehouders

De prijs van de T78 is nog niet bekend. TYM-trekkers zijn echter altijd voordelig, met bewezen techniek. TYM ziet voor dit type vooral markt bij veehouders die een eenvoudige trekker zoeken voor bijvoorbeeld de voermengwagen, of bij paardenhouders die zelf wat hooibouwwerk uitvoeren in hun paardenweide.

De Zuid-Koreaanse fabrikant vist met de TYM T78 in dezelfde vijver als Zetor (Major CL 80, 75 pk, in 2022 € 36.775), Solis (90 CRDI, 87 pk, € 31.124) en New Holland (T5.S, 90 pk, rond € 65.000). ArmaTrac gaat zich ook roeren in deze klasse. De trekkerfabrikant is bezig zijn 80 pk-modellen te upgraden naar Fase V.

Auteur: Martijn Knuivers

Gerelateerde tags: , , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Hybride Litouwse krachtpatser Auga M1 in testfase

De hybride Auga M1 heeft een verbrandingsmotor die draait op (bio)methaangas. Met generator en accupakket rijdt de trekker elektrisch. Een eerste...
Afbeelding artikel

Gangbare trekker is nog lang niet uit beeld

Onbemande autonome machines zijn in de toekomst van groot belang voor de landbouw, maar de gangbare trekker is nog niet weg...
Afbeelding artikel

BLOG | ‘Petje af voor voor de bikkels in de Baltics’

TREKKER-redacteur Bob Karsten heeft respect voor wat boeren in de Baltische Staten in drie decennia hebben klaargespeeld. ‘Petje af voor die...
Beheer
WP Admin