fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zo ontstond de onverwoestbare Zuid-Afrikaanse ACO-trekker

Een ACO 350-trekker uit 1996. Deze Zuid-Afrikaanse ACO-trekker werd zowel met een ADE V8-motor als met een Cummins-lijnmotor geleverd. Daarmee liep ACO-oprichter Alph Coetzer vooruit op eventuele export van de trekker. Het type 350 was de meest populaire in de reeks. Maar voor de veeleisende boer kon je nog drie treden hoger in pk’s, met de typen 450, 460 en de topper, de 600. - Foto's: Mark Pasveer

TREKKER berichtte in mei 2022 al over een nieuwe ACO-trekker die gebouwd wordt in Johannesburg, Zuid-Afrika. Het gaat om een ‘rebuild’ van een klassieker. Binnenkort wordt de serieproductie hervat met het nieuwe trekkermodel ACO 460. Een goed moment om een kijkje te nemen op de boerderij waar het eind jaren 80 allemaal begon voor de Zuid-Afrikaanse ACO-trekker.

Het doel van de Zuid-Afrikaanse ACO-oprichter Alph Coetzer was om een onverwoestbare trekker op de markt te brengen. Dat er vandaag de dag nog veel ACO’s in gebruik zijn, geeft wel aan dat dit streven naar perfectie aardig is waargemaakt.

Coetzer had drie grote passies: trekkerbouw, vliegen en zijn geliefde Brahman-stamboekkoeien. Hij was boer in hart en nieren. Over het aanbod van trekkers was de ondernemer destijds niet te spreken. Veel van het aanbod was hem te licht gebouwd. Zelfs een Steiger voldeed niet helemaal aan zijn eisen. De ideale trekker moest een langere wielbasis hebben dan deze Amerikaan.

Van sleutelproject naar productierijpe trekker

Het verhaal van Alph Coetzer heeft veel raakvlakken met dat van de Steiger-broers. Een sleutelproject in de schuur dat uitmondt in een productierijpe trekker.

In 1985 heeft Coetzer zijn protoype klaar. Hij wordt ACO gedoopt: A voor Alph plus CO van Coetzer. Daarna volgden er meer, zoals de modellen 240 en 270. Maar ook een reus als de 600 bouwde de ondernemer al in het beginstadium van zijn carrière. Al deze trekkers zijn met de hand gebouwd uit 25 mm dik plaatstaal. Overgedimensioneerde onderdelen waren eerder regel dan uitzondering.

Tekst gaat verder onder de foto

Deze volledig originele ACO 270 heeft de ADE 442T aan boord. Een V8 gebaseerd op de Mercedes-Benz-motor. De ADE-motoren zijn groot geworden in de tijd dat Zuid-Afrika onder embargo lag in verband met het apartheid-beleid van de toenmalige regering.

Deze volledig originele ACO 270 heeft de ADE 442T aan boord. Een V8 gebaseerd op de Mercedes-Benz-motor. De ADE-motoren zijn groot geworden in de tijd dat Zuid-Afrika onder embargo lag in verband met het apartheid-beleid van de toenmalige regering.

ACO-trekkers inzetten tijdens pindaoogst

De Zuid-Afrikaanse ACO-trekker heeft zijn wortels op de statige Oranjekuil-boerderij in de Zuid-Afrikaanse provincie Vrystaat. Een paar kilometer voorbij het stadje Hoopstad leidt een zandweg naar Oranjekuil. De boerderij ademt nog steeds de sfeer van de jaren 90. De geelbruine trekkers doen er nog dagelijks hun werk. De oorspronkelijke productiehal is in gebruik als opslag voor pinda’s.

Rondom de boerderij liggen akkers met vooral korrelmais en pinda’s. De oogst van de pinda’s komt snel dichterbij. Daarom wordt hard gewerkt om alle machines en trekkers klaar te stomen. De pindaoogsttijd is hectisch en duurt zeker vijf weken.

Tekst gaat verder onder de foto

Een mooie ACO 270 met ADE-motor staat klaar voor de oogst. De trekker heeft als taak om pinda’s van het land te halen met een speciale tweeassige aanhanger met lospunten aan een zijde.

Een mooie ACO 270 met ADE-motor staat klaar voor de oogst. De trekker heeft als taak om pinda’s van het land te halen met een speciale tweeassige aanhanger met lospunten aan een zijde.

Machinefabrikant met passie

Jacques Griessel en zijn vrouw Wilma leiden het landbouwbedrijf met vijftig medewerkers. Wilma is de dochter van ACO-oprichter Alph Coetzer. Het echtpaar vertelt met passie over de geschiedenis.

Veel mooie herinneringen, maar ook trieste gebeurtenissen. ACO’s zijn gebouwd met hart en ziel en in mindere mate met zakelijk inzicht. Dat is de reden dat het merk failliet ging in 1998. Wilma legt uit: “De eerste ACO’s bouwden we vooral voor vrienden en bekenden. Sommigen kwamen zelfs logeren op de boerderij om de bouw van hun trekker van nabij te kunnen volgen.”

Tekst gaat verder onder de foto

Jacques Griesser (54) en zijn vrouw Wilma (55) leiden de Oranjekuil-boerderij. Wilma is de dochter van bedrijfsoprichter Alph Coetzer. Jacques was betrokken bij de bouw en marketing van de ACO-trekkers. Op het bedrijf werken vandaag de dag vijftig mensen. Het trekkerpark bestaat uit zes ACO’s en tien van andere merken, onder andere John Deere en New Holland.

Jacques Griesser (54) en zijn vrouw Wilma (55) leiden de Oranjekuil-boerderij in de Zuid-Afrikaanse provincie Vrystaat. Wilma is de dochter van bedrijfsoprichter Alph Coetzer. Jacques was betrokken bij de bouw en marketing van de ACO-trekkers. Op het bedrijf werken vandaag de dag vijftig mensen. Het trekkerpark bestaat uit zes ACO’s en tien van andere merken, onder andere John Deere en New Holland.

Ook na aflevering van de trekkers stond de familie klaar om nog diverse diensten uit te voeren als dat nodig was. Machinefabrikant ACO gaf als waarborg bij elke verkochte trekker dat hij deze binnen 48 uur weer zou repareren. Was dat niet haalbaar, dan verplichtte de fabrikant zichzelf binnen 72 uur een vervangende trekker te leveren.

Voor de vader van Wilma was één ding belangrijk: de klant moest tevreden zijn. Maar voor de kleine fabrikant hadden deze ruimhartige voorwaarden verregaande gevolgen. Dat ging zover dat Alph Coetzer zelfs gratis trekkers repareerde. Hij sprong onmiddellijk in zijn vliegtuig als er ergens problemen waren.

Bedrijf aan eigen succes ten onder

De ACO werd een populaire trekker onder de Vrystaat-boeren. “Voor de trekkers bestond een wachtlijst, ze waren niet aan te slepen”, zegt Jacques. Uiteindelijk ging het bedrijf aan zijn eigen succes ten onder. Het enthousiasme en de passie van de familie stond een goed en strak financieel beleid in de weg. Wilma: “We raakten alles kwijt, zelfs de boerderij. Gelukkig hebben we die later terug kunnen kopen.”

Van de in totaal 420 op de boerderij geproduceerde trekkers draaien er nog zes op Oranjekuil. Een handvol is geëxporteerd naar Australië en Zimbabwe.

Tekst gaat verder onder de video’s van de eerste ACO 460-trekker in 1994 en de ‘rebuild’ ACO 460 in 2022.

ACO 350-kniktrekker uit 1996

Voor het bedrijfsgebouw van de familie staat een glimmende ACO 350 met donker getinte ruiten. De grote kniktrekker uit 1996 is gebouwd op de boerderij en heeft deze nooit verlaten. Het is de hoofdtrekker op het bedrijf, en verantwoordelijk voor het zware werk zoals ripping (grond scheuren). De enige upgrade die de ACO kreeg, is de toevoeging van een John Deere-autosteersysteem. Inmiddels staat de urenteller ruim boven de 30.000.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

De cockpit. Aan boord van de ACO 350 is het goed voor elkaar. Het instrumentenpaneel straalt klasse uit met zijn metalen panelen en grote verchroomde meters. Het zicht naar voren is bijzonder goed door de aflopende neus van de ACO. De twee kleppen zijn in de motorkap gemaakt om snel toegang te krijgen tot de bovenzijde van de motor.

De cockpit. Aan boord van de ACO 350 is het goed voor elkaar. Het instrumentenpaneel straalt klasse uit met zijn metalen panelen en grote verchroomde meters. Het zicht naar voren is bijzonder goed door de aflopende neus van de ACO. De twee kleppen zijn in de motorkap gemaakt om snel toegang te krijgen tot de bovenzijde van de motor.

Alle onderdelen nog leverbaar

Jacques trekt de deur open van wat ooit de ACO-fabriek was. Het is een forse hal, niet meer dan dat. In een hoek is op de grond de gele verf nog terug te vinden. Hier spoten ze de trekkers, meldt de eigenaar. Achter de hal staan een paar donortrekkers. “Maak daar maar geen foto van, grapt de eigenaar, die zien er niet zo fraai uit.”

Over onderdelen van het jaren 90-trekkerpark zijn er geen zorgen. Voor de ADE-motoren zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar, hetzelfde geldt voor die van Cummins. Verder zijn de robuuste trekkers gemakkelijk zelf te repareren. Dat is ook altijd de oorspronkelijke opzet geweest van Alph Coetzer: een eenvoudige trekker die je met draad en tang repareert als dat nodig is.

Auteur: Mark Pasveer

Bekijk en vergelijk trekkers op Trekkeronline

Land met pit. Als deze afbeelding op je kenteken staat, weet je dat je niet in de Hollandse polder bent. De Zuid-Afrikaanse provincie Vrystaat is van oudsher een gebied waar veel blanke boeren zich vestigden. De percelen zijn groot en het land is vlak.

Het hart van de Oranjekuil-boerderij van Jacques Griesser (op de foto) en zijn vrouw Wilma. Op Oranjekuil telen ze 1.500 hectare pinda’s die uiteindelijk in pindakaas terechtkomen. Het is de belangrijkste teelt voor de boerderij. Voor het klaarmaken van de grond wordt een beroep op de ACO 350 en 270 gedaan.

Voor het dorsen van de pinda’s zijn er meerdere specialistische oogstmachines van Amadas op het bedrijf.

Een hal met een verleden. Jacques Griesser wijst op enkele sporen gele verf. Daar werden de ACO’s gespoten. Inmiddels is de hal in gebruik als machineberging,. Deels dient de hal als opslag voor opgezakte pinda’s.

ACO maakte gebruik van de bekende Twin Disc-powershifttransmissies. Naast de bediening van de bak vinden we nog een mooie custommade bekerhouder gemaakt van solide staal.

Een persoonlijk tintje. Waarom geen naam in plaats van alleen een typenummer, moet Alph Coetzer hebben gedacht. De trekkers kregen allemaal een naam voor op de motorkap, zoals Groot Baas, Ramkat of Oubaas.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Petje af voor voor de bikkels in de Baltics’

TREKKER-redacteur Bob Karsten heeft respect voor wat boeren in de Baltische Staten in drie decennia hebben klaargespeeld. ‘Petje af voor die...
Afbeelding artikel

Argo Tractors opent nieuwe fabriek in Italië

Argo Tractors heeft een nieuwe fabriek geopend in Campagnola Emilia (It.). Daar produceert het versnellingsbakken voor trekkermerken Landini en McCormick.
Afbeelding artikel

Op meer provinciale wegen landbouwverkeer toegestaan

Vanwege nieuwe landelijke regelgeving mag landbouwverkeer op meer provinciale wegen in Groningen, Overijssel, Gelderland en Zuid-rijden.
Beheer
WP Admin