fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuwe trekker McCormick X6.414 P6-Drive schakelt zelf

De McCormick X6.414 P6-Drive is stoer en zo rijdt hij ook. De bak is sterk, maar mag wat soepeler. TREKKER maakt een proefrit. - Foto's: Jacco van Erkelens

McCormick presenteerde onlangs zijn nieuwe X6.4 P6-serie met een nieuwe zestraps powershift-transmissie. In het Duitse Weidenbach probeerde TREKKER de nieuwe X6.414 met de P6-Drive-transmissie. De trekker is stoer, en zo rijdt hij ook. De bak is sterk, maar zou wat soepeler kunnen.

De McCormick X6.414 P6-Drive ziet eruit zoals we van McCormick gewend zijn. Een stoer Italiaans design met felle en lichte kleuren dat we herkennen van de X7- en X8-trekkers van McCormick. De zwarte velgen zijn evenals de metallic look een optie naast de standaard kleurstelling. Qua design zien we veel overeenkomsten met zijn grotere broers.

Het cabinedak is vernieuwd en heeft nu een panoramadak. De zichthoek is met 20 graden verhoogd. Dat betekent dat je qua hoogte 20 centimeter meer blikveld hebt. Dit alles is bedoeld voor meer zicht op de M40-voorlader, die 2,2 ton op maximaal 4,1 meter hoogte wegzet.

Tekst gaat verder onder de foto

De vierstijlencabine op de McCormick X6.4 P6-serie biedt bij het instappen genoeg ruimte. Het cabinedak is vernieuwd en biedt nu een panoramisch uitzicht.

De vierstijlencabine op de McCormick X6.4 P6-serie biedt bij het instappen genoeg ruimte. Het cabinedak is vernieuwd en biedt nu een panoramisch uitzicht.

Transmissie van Argo Tractors

De McCormick X6.414 P6-Drive is uitgerust met een P6-Drive-transmissie. De aanduiding P6 komt van de grotere X7-modellen. Daarin ligt een ZF-transmissie met vijf groepen en zes powershifttrappen. De P6-benaming is ook meegenomen naar de X6.4 P6-serie. Moederbedrijf Argo Tractors ontwikkelt en produceert de bak echter volledig in eigen beheer, op basis van de eerder genoemde ZF-bak.

De P6-versnellingsbak in de nieuwe serie heeft vier groepen en zes powershifttrappen. Net als de ZF-bak heeft de Argo-transmissie natte koppelingen voor elke powershifttrap. Daardoor schakelen de powershifts soepel. In totaal zijn er 24 versnellingen voor- en achteruit. Met een optionele kruipbak zijn er 40 mogelijkheden voor- en achteruit.

De bak maakt gebruik van Smart Auto Power Shift (Smart APS). Dat wil zeggen dat de transmissie zelfstandig schakelt op basis van belasting of manuele instellingen. Ook is het mogelijk om handmatig te schakelen op de zogenoemde Smart Pilot-rijhendel. Handmatig shiften werkt goed en soepel. Voor het wisselen van de groepen onderbreekt de treklijn kort, waardoor je iets langer wacht op het opschakelen.

Tekst gaat verder onder de foto

De Smart Pilot-rijhendel ligt prettig in de hand. Door de joystick kruislings te bewegen, bedien je hydraulische functies. Met een scrollwiel bedien je de hef. Die werkt overigens meer als een snelhef dan als een proportionele positieregeling. Daarvoor zit er een blauwe draaiknop aan de zijkant van de armleuning.

De Smart Pilot-rijhendel ligt prettig in de hand. Door de joystick kruislings te bewegen, bedien je hydraulische functies. Met een scrollwiel bedien je de hef. Die werkt overigens meer als een snelhef dan als een proportionele positieregeling. Daarvoor zit er een blauwe draaiknop aan de zijkant van de armleuning.

Transmissie treuzelt

Smart APS vraagt enige gewenning, omdat de transmissie treuzelt met opschakelen en ook wat laat terugschakelt bij afremmen. Op beide momenten loopt het toerental dan gevoelsmatig hoog op, waarbij je handmatig al eerder had geschakeld. De geteste trekker is een voorseriemodel, dat kan een verklaring voor zijn. McCormick-importeur Argi in Didam (Gld.) denkt dat dit euvel via software wordt opgelost.

Tijdens het veldwerk rijden we de trekker in de handmatige modus. Daarbij voelt de combinatie van de 146 pk sterke FPT-motor en de transmissie sterk en soepel aan.

Weinig zicht op de palletlepels

Eén van de trekkers op de testplaats is uitgerust met een frontlader van het type M40 TH. Die is gelijk aan een Sigma4-voorlader. Dankzij een overeenkomst tussen Sigma4 en Argo Tractors kunnen beide dochterbedrijven McCormick en Landini deze voorladers in eigen kleuren krijgen.

We proberen de combinatie van deze nieuwe voorlader met de nieuwe X6.4 P6-serie met palletlepels. Het zicht door het panoramadak is super. Alles is zichtbaar. De kleine onderbreking tussen de voorruit naar het dakraam is niet storend. Een pallet wegzetten of een bak leegkiepen gaat gemakkelijk zonder dat je over het stuur moet buigen om te zien waar de lading blijft.

Dat is een ander verhaal als je een pallet voor je op de grond wilt oppakken: de lepels verdwijnen volledig achter de brede neus. Ook langs de kap kijken helpt niet. Daar zitten immers het voorladerframe, de motorkap en de spatborden. Volgens de importeur heb je hier met een (brede) bak geen last van.

Tekst gaat verder onder de foto

De brede neus en de voorladersteunen belemmeren het zicht kort voor de trekker flink. Een pallet oppakken valt daarom niet mee. Werken met een (brede) bak is volgens de importeur geen probleem.

De brede neus en de voorladersteunen belemmeren het zicht kort voor de trekker flink. Een pallet oppakken valt daarom niet mee. Werken met een (brede) bak is volgens de importeur geen probleem.

SCR-systeem onder motorkap

Dat de neus breed is, komt doordat het AdBlue-systeem onder de motorkap huist. Bij concurrenten bevindt een aantal componenten zich vaak nog onder de uitlaat, maar McCormick redeneert dat dit wat zicht wegneemt. Door het hele systeem onder de motorkap te plaatsen, heb je dus meer ruimte aan de rechterkant van de trekker. Een vanzelfsprekende consequentie is dat dit ruimte inneemt onder de motorkap.

Zelf merken we niet op dat er meer zicht is aan de rechterkant. Wel voelt de neus relatief dik en hoog aan. Bij een trekker zonder voorlader is dat nog niet zo’n probleem, omdat je tussen de wielen en de kap wel kort voor de trekker kunt kijken. Of de fronthef goed zichtbaar is, hebben we helaas niet kunnen proberen.

Opvolger MC- en MTX-modellen

Een echte voorganger van deze trekker is niet te benoemen. De X6.4 P6-serie komt als toevoeging naast de X6.4 H- en X6.4 C-series. De nieuwe P6-modellen vullen het gat dat McCormick had in het 135 tot 155 pk-segment. Eigenlijk kun je de trekker zien als een opvolger van de oude McCormick MC- en MTX-modellen, die wel in dit vermogenssegment zaten.

Onder de kap ligt een FPT NEF 4,5 liter viercilindermotor die voldoet aan de Fase V-emissienorm. De serie telt drie modellen, de X6.413, X6.414 en X6.415. De laatste twee cijfers van de typeaanduiding zijn een indicatie van het maximale vermogen. Nominaal loopt de serie van 125 tot 144 pk. Bij gebruik van aftakas en/of transportwerk komt er 10 pk vermogensboost bij. De piek in vermogen ligt bij 1.800 motortoeren, de koppelpiek van maximaal 610 Nm bij 1.400 t/min.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

De krachtbron is een FPT NEF 45-viercilinder met een cilinderinhoud van 4,5 liter. Voor het topmodel is maximaal 155 pk beschikbaar, inclusief boost.

De krachtbron is een FPT NEF 45-viercilinder met een cilinderinhoud van 4,5 liter. Voor het topmodel is maximaal 155 pk beschikbaar, inclusief boost.

X6.4 P6-serie leverbaar vanaf € 120.395

De nieuwe serie vult het gat dat de fabrikant had in het 135-155 pk-vermogenssegment. Een belangrijk en populair segment. De styling is zoals we van de Italianen gewend zijn: een fel en fraai design dat van binnen tamelijk licht is. Het stuurwiel is wat ruw. Ook zijn er softwarematig verbeteringen mogelijk, zoals vroeger op- en terugschakelen en meer automatiek in het kopakkermanagementsysteem. Ook het zicht vóór de trekker bij voorladerwerk kan beter. De combinatie van motor en transmissie is prima en voelt sterk aan. Ook het veren van de onafhankelijk geveerde Cararro-vooras in combinatie met de mechanische cabinevering zorgt voor een comfortabele rit.

De McCormick X6.414 P6-Drive waarin TREKKER heeft gereden, is full option uitgerust, heeft een voorlader en kost in deze uitvoering bruto € 157.342. Standaard is-ie er vanaf € 120.395. De nieuwe serie is inmiddels leverbaar.​

Auteur: Jacco van Erkelens

Ben je op zoek naar een gebruikte McCormick? Kijk op Traktorpool.nl

De M40-voorlader is elektrisch gestuurd en compatibel met de fronthef. De voorlader tilt maximaal 2,2 ton en tilt tot maximaal 4,1 meter hoogte. Door het panoramische dak kun je de voorlader in de lucht goed volgen. Je kunt zonder over het stuur te hangen de lading blijven volgen tijdens het tillen.

De categorie 3-hefinrichting tilt maximaal 7.200 kilo. Voorop pakt de fronthef 2,5 ton op. Achterop zijn tot vijf elektrische hydraulische ventielen mogelijk.

De mechanisch geveerde cabine is ruim en comfortabel. Ook de onafhankelijk geveerde vooras draagt bij aan het comfort. De kleuren in de cabine steken licht af tegen de donkerrode kappen. Aan de beugel bij het raam hangt de DCM-terminal.

Vanuit de bestuurdersstoel heb je goed zicht om je heen. Het design van het stuurwiel is stoer, maar voelt een beetje ruw aan tijdens het sturen. De cabine is mechanisch geveerd met schokdempers met een slag van 96 millimeter. Samen met de onafhankelijk geveerde vooras rijdt de trekker plezierig.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bobcat presenteert elektrische verreiker op Intermat in Parijs

Bobcat presenteert elektrische verreiker TL25.60e op Intermat in Parijs. Deze heeft hetzelfde nominale en hefvermogen als de dieselvariant.
Afbeelding artikel

Evers Agro levert schijvenbemester voor Nexat-werktuigendrager

De werktuigendrager van de Duitse fabrikant Nexat is leverbaar met een schijvenbemester van Evers Agro.
Afbeelding artikel

Amazone neemt Braziliaanse strooierfabrikant MP Agro over

De Duitse werktuigenfabrikant Amazone neemt MP Agro over. Deze Braziliaanse fabrikant produceert voornamelijk kunstmeststrooiers.
Beheer
WP Admin