fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Stoelenonderhoud in tien stappen

Vergeet niet om ook de stoel mee te nemen tijdens het onderhoud van je trekker! Het veermechanisme slijt namelijk, en zand in de cabine verergert dat.

Met een stofzuiger en wat smeervet kun je soms al hoge kosten voorkomen. Door simpelweg met de stofzuiger het verende onderstel zandvrij te zuigen, voorkom je dat looprollen die onderin de stoel zitten snel slijten. Op die manier gaat de stoelvering langer mee, en voorkom je hogere kosten, weet stoelenspecialist en -importeur Martendo in Rijen (N.-Br.). TREKKER dook in de materie van de stoelslijtage en geeft je tips voor stoelonderhoud in tien stappen. Het hele artikel lees je in het magazine.

Stap 1

Belangrijk: vóór je aan de slag gaat, check of er staalsplinters liggen op de bodemplaat. Zet hiervoor de stoel in de hoogste positie en trek de harmonicahoes omhoog. Als er splinters liggen is dat reden om het onderstel te demonteren en nauwkeuriger te kijken.

Belangrijk: vóór je aan de slag gaat, check of er staalsplinters liggen op de bodemplaat. Zet hiervoor de stoel in de hoogste positie en trek de harmonicahoes omhoog. Als er splinters liggen is dat reden om het onderstel te demonteren en nauwkeuriger te kijken.

Stap 2

Deze (nylon) looprol rolt vanwege de schaarconstructie voor- en achteruit over de rollenbaan bij in- en uitveren. Zorg daarom dat deze rollen en rollenbaan schoon zijn. Zuig met een stofzuiger (met opzetstuk van auto’s) zand, stof en stro weg. Gebruik geen compressor! In de stoel zitten tevens microschakelaars ingebouwd, en ook díe houden niet van stof.

Deze (nylon) looprol rolt vanwege de schaarconstructie voor- en achteruit over de rollenbaan bij in- en uitveren. Zorg daarom dat deze rollen en rollenbaan schoon zijn. Zuig met een stofzuiger (met opzetstuk van auto’s) zand, stof en stro weg. Gebruik geen compressor! In de stoel zitten tevens microschakelaars ingebouwd, en ook díe houden niet van stof.

Stap 3

Is zo’n looprol versleten? Vervang deze (€ 1.95) als er een vlakke kant op is gesleten, waardoor deze niet meer draait. Hiervoor is een uitsparing gemaakt in de rollenbaan; de twee bouten van het vaste lager losmaken, en dan de schaar er via de uitsparing uit pakken. Het nieuwe nylon rollager schuif je los op de as. Een klein beetje smeervet of Teflon smeren.

Is zo’n looprol versleten? Vervang deze (€ 1.95) als er een vlakke kant op is gesleten, waardoor deze niet meer draait. Hiervoor is een uitsparing gemaakt in de rollenbaan; de twee bouten van het vaste lager losmaken, en dan de schaar er via de uitsparing uit pakken. Het nieuwe nylon rollager schuif je los op de as. Een klein beetje smeervet of Teflon smeren.

Stap 4

Op den duur gaat de coating van de glijbaan, dat mag. Het wordt een probleem als de rollen zich daadwerkelijk ín de rollenbaan slijten, dus dat het oppervlak niet meer egaal is. Is dát het geval, dan ben je te laat, en kun je beter een nieuw veerpakket monteren. Nog geen ‘kuil’ te zien? Mooi, schoonzuigen en een klein beetje smeervet of Teflon smeren. Klaar.Op den duur gaat de coating van de glijbaan, dat mag. Het wordt een probleem als de rollen zich daadwerkelijk ín de rollenbaan slijten, dus dat het oppervlak niet meer egaal is. Is dát het geval, dan ben je te laat, en kun je beter een nieuw veerpakket monteren. Nog geen ‘kuil’ te zien? Mooi, schoonzuigen en een klein beetje smeervet of Teflon smeren. Klaar.

 

Stap 5

 
Ook dit busje, in het hart van het schaarmechanisme, slijt. Belangrijk: check of deze een spaan draait. Want zo’n spaantje kan op den duur nét de luchtbalg lek prikken. Wie hooguit één keer per jaar dit even checkt, kan juist dát voorkomen. Een nieuwe luchtbalg kost € 195, terwijl het spaantje afbreken alleen even tijd kost. Mocht dit busje ruimte hebben: vernieuwen (€ 4,25).

Ook dit busje, in het hart van het schaarmechanisme, slijt. Belangrijk: check of deze een spaan draait. Want zo’n spaantje kan op den duur nét de luchtbalg lek prikken. Wie hooguit één keer per jaar dit even checkt, kan juist dát voorkomen. Een nieuwe luchtbalg kost € 195, terwijl het spaantje afbreken alleen even tijd kost. Mocht dit busje ruimte hebben: vernieuwen (€ 4,25).

Stap 6

Toch de stoel open? Check dan of deze gasveer, die zorgt voor de vering, lek is. Dat is alleen het geval als deze vochtig is aan de bovenkant, wat niet zó vaak voorkomt. Zo’n schokdemper kost €135. Controleer sowieso even of de luchtleidingen nergens klemmen.

Toch de stoel open? Check dan of deze gasveer, die zorgt voor de vering, lek is. Dat is alleen het geval als deze vochtig is aan de bovenkant, wat niet zó vaak voorkomt. Zo’n schokdemper kost €135. Controleer sowieso even of de luchtleidingen nergens klemmen.

Stap 7

Deze tweede gasveer zorgt voor de horizontale vering, en ligt dus ook horizontaal in de stoel. Het kan voorkomen dat deze gasveer losschiet. Check dus gewoon even of deze nog vast zit.

Deze tweede gasveer zorgt voor de horizontale vering, en ligt dus ook horizontaal in de stoel. Het kan voorkomen dat deze gasveer losschiet. Check dus gewoon even of deze nog vast zit.

Stap 8

Hetzelfde geldt voor deze kunststof veerhouder. Ook die zorgt voor de horizontale vering (voor- achteruit schuiven). Bij een erg wilde manoeuvre kan deze klem afbreken, en werkt de spiraalveer dus niet meer beide kanten op. Sowieso, op den duur verhardt dit kunststof en is de kans op zo’n breuk groter. De veerklem zit in een revisiepakket voor de hele horizontaalvering, en dat pakket kost € 75.

Hetzelfde geldt voor deze kunststof veerhouder. Ook die zorgt voor de horizontale vering (voor- achteruit schuiven). Bij een erg wilde manoeuvre kan deze klem afbreken, en werkt de spiraalveer dus niet meer beide kanten op. Sowieso, op den duur verhardt dit kunststof en is de kans op zo’n breuk groter. De veerklem zit in een revisiepakket voor de hele horizontaalvering, en dat pakket kost € 75.

Stap 9

Check op speling van de hele stoel. De stoel trilt en schudt immers constant. Trek alle bouten en moeren eens na, van rug-, armleuning en de langverstelling. Speling op die bouten heeft tot gevolg dat de stoel of rugleuning steeds een los tikje geeft. Heel hinderlijk voor de rug.

Check op speling van de hele stoel. De stoel trilt en schudt immers constant. Trek alle bouten en moeren eens na, van rug-, armleuning en de langverstelling. Speling op die bouten heeft tot gevolg dat de stoel of rugleuning steeds een los tikje geeft. Heel hinderlijk voor de rug.

Stap 10

Voel of het zitkussen nog heel is. Onder de bekleding zit schuimrubber. Wie bij het uitstappen altijd over de stoel glijdt, zal slijtage hebben aan het kussen waardoor die kan afbreken. Dat is een natuurlijke beweging. Als je tijdens het zitten voelt dat de stoel gelijkmatig draagt, dan is-ie niet gebroken en dat is goed. Zo niet, dan compenseert je lichaam automatisch dat je scheef zit, wat slecht is voor je heup. Zo’n zitkussen zit doorgaans vast met vier schroeven. Zoiets kost € 100 tot € 140.

Voel of het zitkussen nog heel is. Onder de bekleding zit schuimrubber. Wie bij het uitstappen altijd over de stoel glijdt, zal slijtage hebben aan het kussen waardoor die kan afbreken. Dat is een natuurlijke beweging. Als je tijdens het zitten voelt dat de stoel gelijkmatig draagt, dan is-ie niet gebroken en dat is goed. Zo niet, dan compenseert je lichaam automatisch dat je scheef zit, wat slecht is voor je heup. Zo’n zitkussen zit doorgaans vast met vier schroeven. Zoiets kost € 100 tot € 140.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Elk doel vraagt zijn eigen smeervet

Diverse toepassingen vragen om hun eigen variant smeervet. Maar wat is smeervet eigenlijk? TREKKER duikt in deze glibberige materie.
Afbeelding artikel

Zuid-Afrikaanse sloperij speelt in op groeiende vraag

Sloperij Discount Used Tractor Parts heeft naast ontelbare gebruikte onderdelen inmiddels ook 8.000 nieuwe producten in de schappen.
Afbeelding artikel

Veilig de weg op? Check je K80-koppeling of trekhaak

Elke aanhangerkoppeling staat bloot aan grote belastingen en slijtage. Wat kun je zelf 'reviseren' en wat niet?
Beheer
WP Admin